• Kristīne Spure

Grāmatas apskats: Trevor Noah “Born a Crime”

Komiķa un TV personības Trevora Noa (Trevor Noah) autobiogrāfija “Born a Crime. Stories from a South African Childhood” nostāvēja uz galdiņa pie manas gultas aptuveni gadu, līdz es to paņēmu rokās.


Vispirms grāmatu sāka lasīt mans vīrs, tad ap trešdaļu grāmatā apstājās, un es vairs neatceros, kas bija pēdējais salmiņš, lai beidzot “Born a Crime” stafeti pārņemtu es.


Ļoti iespējams, tas bija ēdienu un ceļojumu šovs "Somebody Feed Phil", kas mani ik pa laikam iedvesmo meklēt veidus, kā paceļot ārzemēs, nesēžoties lidmašīnā, un bieži vien risinājums ietver filmas vai grāmatas par kultūrām un valstīm, kuras vēl tik labi nepazīstu.


Lai kāds arī nebūtu iemesls, es esmu bezgala priecīga, ka beidzot devu iespēju Noa autobiogrāfijai. Neskaitāmās atsauksmes uz vāka, piemēram, “Essential reading…", “Mind-blowing", “A BOOK TO READ NOW” šoreiz neizrādās tikai tukši vārdi. Tas ir reāls pareģojums sajūtām, kādas mani pārņem tagad, burtiski 1 minūti pēc grāmatas lasīšanas.

Šī ir viena no tām salīdzinoši retajām reizēm, kad es knapi esmu pabeigusi lasīt grāmatu, tā ir tikko nolikta malā, vēl svaigi kūp no lapu šķirstīšanas, bet es jūtu, ka iekšā sakrājušās sajūtas, kuras ātri jādabū ārā. Trevora Noa “Born a Crime” rada ārkārtīgi spēcīgas emocijas un ļauj ieraudzīt pasauli no cita skatu punkta, turklāt darīt to, pa ceļam kārtīgi izsmejoties.

Spilgtas grāmatas pamatā – komiķis ar kolorītu bērnību


Noa autobiogrāfija ir stāstu krājums par notikumiem viņa bērnībā Dienvidāfrikā aparteīda laikā, kad iedzīvotājus dala grupās ādas krāsas dēļ, valda prātam neaptverams rasisms un, kā nebaidās teikt Noa, kurš šobrīd arī aktīvi komentē politiskās norises, – modernā verdzība.


Trevors apkopo stāstus par savu bērnību, skolas laiku, identitātes meklējumiem (jo Dienvidāfrikā "black" nenozīmē to pašu, ko "colored”). Ir grūti iedomāties sabiedrības sašķeltības līmeni aparteīda laika Johanesburgā. Taču jāsaka, ka Noa savā autobiogrāfijā spēj radīt diezgan krāšņu un skaidri saprotamu bildi par šo vidi.


Jau iepriekš esmu rakstījusi, ka komiķu autobiogrāfijas jāklausās audio formātā. Gan jau, ka arī “Born a Crime” būtu lieliska kā audiogrāmata. Bet arī rakstveidā šī ir burvīga lasāmviela. Manāms smīdiņš mani pavadīja cauri pusei no grāmatas. Skaļi, pilnā balsī, es smējos, šķiet, ka reizes četras. Dažviet no netaisnības cīnījos ar dusmām, bet vietām no notikumiem Noa bērnībā nāca raudiens.


Trevors ir ļoti asprātīgs komiķis. To var just viņa runas (rakstīšanas) veidā, redzējumā, kādā viņš atskatās uz notikumiem. Un ir skaidrs, kur Trevors iemācījies humora pilno attieksmi pret pasauli. Saknes viņā ielikusi mamma – spēcīga, ambicioza, savam laikam un videi ārkārtīgi progresīva sieviete, kura par spīti rasismam un absurdajiem valdības uzspiestajiem noteikumiem cenšas darīt visu, lai sagādātu labus apstākļus Trevoram un vēlāk viņa pusbrāļiem. Viņas attieksmi raksturo šis citāts:


“Even if he never leaves the ghetto, he will know that the ghetto is not the world. If that is all I accomplish, I've done enough.”

Dēla un mātes attiecības ir viena no galvenajām vadlīnijām grāmatā, un ir aizraujoši, taču vienlaikus sāpīgi sekot līdzi visam, kam iet cauri Trevora mamma Patrīcija (Patricia Nombuyiselo Noah), lai pretotos tradicionālajam lomu sadalījumam tipiskā Dienvidāfrikas ģimenē.


“Born a Crime” tiešām ir stāsti no Dienvidāfrikas par cilvēkiem Dienvidāfrikā, un par savu karjeru Noa runā tikai pastarpināti, fragmentāri. Šī nav grāmata par to, kā Trevors Noa kļuva par komiķi. Šis ir stāsts par visu bērnības fonu, kas sagatavoja augsni, lai viņš kļūtu par tādu cilvēku, kas gribētu kļūt par komiķi.

Iespējams, tādēļ grāmatu ir patīkami lasīt, jo daļēji tā atgādina par mūsu pašu bērnību un visu to s*du, kam izejam cauri ar vecākiem, vecvecākiem, brāļiem, māsām un skolas gaitām, lai kļūtu pieauguši un paši sāktu savu liela cilvēka ceļu.


Grāmata ir tiešām burvīga. Tajā ir viss, kas nepieciešams, lai būtu grūti pārtraukt lasīt: joki, piedzīvojumi, pieaugšanas (coming of age) stāsts, vardarbība, kolorīti tēli, cita kultūra, īpatnēji afrikāņu ēdienu nosaukumi, dzīve “rajonā” (in the hood).

Un, protams, pasaulslavens komiķis galvenajā lomā. Un kuram gan nepatīk ielūkoties slavenību dzīves aizkulisēs un ticēt, ka, ja jau viņam bija tik crazy bērnība un “man arī tāda bija”, tad gan jau arī man izdosies šo dzīvi savest kārtībā.

Mans vērtējums: 5/5

Goodreads vērtējums: 4.46/5

38 views0 comments