• Kristīne Spure

Mūsdienīgs svaigums. Būū “Albūūms” recenzija

Updated: Jan 18

Cik bieži gadās tādi pilnmetrāžas ieraksti, kurus klausies vairākas reizes pēc kārtas un tā vietā, lai apniktu, gribas klausīties atkal un atkal, un neapnīk? Tāds īsumā stāsts par jaunās dziedātājas Ilzes Fārtes jeb Būū debijas albumu “Albūūms”.

Publicitātes foto

Nevaru saprast, vai Būū var dēvēt par jaunpienācēju Latvijas mūzikā. Iepriekš Būū startējusi ar savu īsto vārdu, piedaloties "Bildēs" un uzstājoties kopā ar muzikālo apvienību "SunSuns". Taču pirmie raksti medijos tieši par Būū parādās salīdzinoši nesen – 2021. gada martā, kad viņa pieteica savu debiju ar dziesmu "Siekala”.


Jūlijā iznāca dziedātājas otrais skaņdarbs “Sāku no sākuma”, uzvarēts arī Latvijas jauno mūziķu konkursā Ghetto Faktors 2021, un gada noslēgumā publicēts arī pilnmetrāžas albums, kas liecina, ka 2021. gads Būū ir bijis ļoti ražīgs.



Būū albums "Albūūms” (lielisks kalambūrs, ko, šķiet, novērtē arī klausītāji) sastāv no 8 dziesmām un diviem skitiem īsu filosofisku monologu formā. “Albūūmā” dzirdamas dažādu žanru iezīmes – regetons (dziesmas “Sieviete Dieviete”, "Sāku no sākuma”, "Mazais Pirkstiņš”), popmūzika un R&B (“Varavīksne”). Vietām "Albūūmā” ieskanas kaut kas uz deju mūzikas pusi. Albumu noslēdz “Komplimentu Piruetes”, kas atgādina džezīgu gospeli, turklāt dzirdama līdzība ar "Alabama Shakes” solistes Britānijas Hovardas (Brittany Howard) dziedājumu dziesmā “Gimme All Your Love”.

Lai gan šķiet, ka, apvienojot visus šos žanrus vienā platē, tas varētu izklausīties pēc traka rasola, "Albūūmā” viss savijas kopā ļoti organiski un mūsdienīgi. Turklāt skaidri iezīmējas arī dziesmu vārdu tematiskā vadlīnija – jaunas sievietes pieaugšana, sevis pašatklāšanas un pieņemšanas process, attiecības ar apkārtējiem, taču visvairāk pašai ar sevi. Pati Būū teikusi: “Man dzīvē ir trūcis spēcīgu sieviešu – iedvesmotāju, tāpēc es "Albūūmā" gribu būt trakā, taču viedā lielā māsa, kuru pati vienmēr esmu gribējusi.”


Psiholoģisko transformāciju Būū stāsta asprātīgos dziesmu vārdos. Tie ir stāsti par nevēlēšanos iesaistīties sāncensībā un konkurencē kā, piemēram, dziesmā "Sieviete Dieviete”:

“[..] es negribu tusēt ar čūsku un kļūdu man pietiek, lai nebūtu dura. [..] pasaciņa par konkurenci, kamēr sakārtoju māsai es topiņa lenci ar gigantisku dekoltē, ahujenna jē [..] mūsu sirsniņas pukst vienā ritmā, lai tā ideja par sacensībām pati sevi sist sāk.”

Dažreiz šie stāsti ieņem afirmāciju formu, piemēram:


“Pati es piesaistu to, ko es gribu pati, es piesaistu to, ko es zinu…”

Dziesmā "Siekala” sasmējos, kad saklausīju tipisku piektdienas vakaru uzmācīga vīrieša klātbūtnē:


“Pie bāra es esmu par īsu, pastiepjos kā balerīna. Tev tas likās tā pievilcīgi, bet es tā daru, lai tikai kaut ko saskatītu. Nē, tas nav tevis dēļ, un es speciāli nevilku dekoltē un es speciāli matus neķemmēju, augstpapēžu kurpēs nemanevrēju. [..] Tikmēr es būšu uzmanīga, savu dzērienu uz tualeti es ņemšu pieskatīt.”

Savukārt dziesmā “Drūmi Joki”, kas muzikāli ir viens no gaisīgākajiem un liriskākajiem albuma skaņdarbiem, vārdos smeldzīgi atklāti apspēlēta tik reti Latvijas mūzikā dzirdamā vardarbības tēma:


"Pazūd smaids no lūpām nemanāmi, nemanāmi, viņa sajūt tikmēr kā vakardien to dienu, kad gāja viena un nepareizi pajautāja virzienu. Vai tu arī kādreiz trenē savu kliedzienu?"

Būū ir gan dziesmu vārdu, gan mūzikas autore, turklāt vairākās dziesmās debitē kā producente līdzās Armandam Varslavānam un Voldemāram Dzenim (producējis dziesmas "Sieviete Dieviete" un "Tev Labāk Piestāv"). Armanda Varslavāna producenta talants dzirdams arī Artūra Jenota un Karlīnas skanīgajā dziesmā “Vēl viens lietus”. Man nav zināms, kur "Albūūma” tapšanā beidzās Būū darbs un kurus nospiedumus atstājuši abi pārējie producenti, un, ļoti iespējams, tas nemaz nav būtiski. Trijotnes kopdarbs rezultējies brīnišķīgā ierakstā, kas ir mūsdienīgs un kvalitatīvs papildinājums latviešu mūzikā.

Albums jau guvis lielu atbalstu klausītāju vidū. Ar to savos storijos, paužot sajūsmu, dalījušies arī mūziķi un digitālā satura veidotāji, tostarp Edgars Bāliņš, Marta Grigale, Laura Grēviņa, Evelīna Pārkere u.c., kas liecina, ka ieraksts rezonē ar daudziem. Tas nozīmē, ka viens no albuma mērķiem – atrast savu "cilti” (kā pati dziedātāja atklāj dziesmā “Mazais Pirkstiņš” un skitā “Cilts”) – ir ceļā uz piepildīšanu.

Kopsavilkums


Būū debijas albums "Albūūms” ir lipīgs no sākuma līdz beigām. Tas rosa visas pozitīvās sajūtas un emocijas – pašrefleksiju, vēlmi dejot, vēlmi dziedāt, vēlmi būt patiesam, izzināt sevi un vēlmi dzirdēt vairāk no jaunās mūziķes.


Atkailinātais patiesums, kas dzirdams Būū dziesmu vārdos, un cilvēcīgā atklātība ir patīkams svaigums. Kombinācijā ar kvalitatīvo mūziku tā arī varētu būt atslēga ceļā pat uz vislielāko Latvijas mūzikas industrijas skeptiķu sirdi. Iespējams, arī atslēga uz labākās debijas un popmūzikas albuma balvu "Zelta Mikrofonā".

Albuma vērtējums: 10/10


Mīļākie skaņdarbi: Sieviete Dieviete, Mazais Pirkstiņš, Komplimentu Piruetes

Visvairāk skan kā ārzemju dziesma: Komplimentu Piruetes

Lika aizdomāties: Drūmi Joki, Sieviete Dieviete

208 views0 comments